Inför veterinärbesöket

Om ditt djur visar symptom på att något är fel är det bra att kontakta veterinär. Om inte situationen är akut kan det vara bra att rådgöra med en veterinär per telefon först. Då får du råd om vad du bör göra, kanske kan ni avvakta eller komma på ett tidsbeställt besök.

När du ringer kan det vara bra att kunna svara på:

  1. Ras, ålder och kön
  2. Kroppstemperatur
  3. Allmäntillstånd (trött, orolig, hosta, andas tungt etc.)
  4. Om den har:
  • klåda eller hudproblem
  • aptitlöshet, kräkning eller diarré
  • dricker mycket
  • kissar normalt eller har svårt att kissa
  • har öron- eller ögonproblem

Få kostnadsförslag från flera kliniker
Om ditt djur inte behöver akut djursjukvård kan det vara klokt att ringa till olika kliniker för att få förslag och information kring vilka undersökningar och vilken vård som kan tänkas behövas, samt kostnadsförslag för olika undersökningar och behandlingar. Olika veterinärkliniker kan ha olika taxor för samma vård utan att kvaliteten behöver vara sämre.

Din del av veterinärvårdskostnaden 
Försäkringen ersätter oftast den största delen av veterinärvårdskostnaderna, men du betalar alltid en självrisk som består av en fast och en rörlig del. Den rörliga delen kan du påverka genom att vara kostnadsmedveten då den utgår från den totala kostnaden för behandlingen.

Har exempelvis försäkringen en rörlig självrisk på 15 procent betalar du 150 kronor själv av varje tusenlapp som behandlingen kostar. Den fasta självrisken betalar du bara en gång/behandlingsperiod. Hur lång din behandlingsperiod är beror på vilken försäkring du har.

Våra tips inför veterinärbesöket:
Här delar vi med oss av våra tips som du kan använda dig av redan när du ringer för att boka tid för djursjukvård samt vid veterinärbesöket.

  • Många kliniker och djursjukhus tar en akutavgift/jouravgift om man ringer och bokar en tid samma dag, oavsett om besöket är akut eller inte. Försäkringen ersätter bara jouravgiften om det är medicinskt motiverat. Du kan vid bokningen fråga om det kommer att debiteras en jouravgift och utifrån svaret själv välja om du vill ta den kostnaden eller om du vill boka tid en annan dag.

  • Ta med dig registreringspapper och försäkringsbrev samt pass om djuret har ett sådant.

  • När du är hos veterinären har du som djurägare rätt att fråga om vilka undersökningar och behandlingar som planeras att göras och varför. Om djuret inte är akut sjukt och du har begränsade tillgångar kan du fråga om det finns några undersökningar/behandlingar som är viktigare att utföra först, och om några kan vänta. Ibland finns det även andra alternativ till föreslagen behandling som är mindre kostsamma.

  • Du kan alltid ringa Sveland Djurförsäkringars skadeavdelning för att fråga om försäkringens villkor och hur stor del av veterinärvårdsersättningen som du har kvar på försäkringen. Vid akuta fall kan du även få kontakt med en skadereglerare utanför kontorstid, ring 0451-38 30 00 och följ instruktionerna.

  • Fråga alltid veterinären om totalpriset för hela veterinärvårdsbesöket. På så sätt är du förberedd på ungefär vad din del av kostnaden kommer att landa på. Tänk på att alla skador inte kan direktregleras och att direktreglering endast kan ske under kontorstid.

  • Ta reda på om djuret behöver stanna kvar på kliniken för sin åkomma, fråga hur länge och om det finns möjlighet att du istället kan sköta om djuret hemma och vilken omvårdnad som i så fall krävs.

Även i de fall där djuret måste till klinik för akuta problem är det klokt att fråga om ovanstående.

Rådfråga oss
Du kan alltid ringa till Sveland Djurförsäkringars skadeavdelning för att få hjälp med dessa frågor på telefon 0451-38 30 00. Vi erbjuder direktreglering under kontorstid och vid akutfall utanför kontorstid kan du få kontakt med en skadereglerare för rådgivning.


Kontakta oss om du har några frågor

0451-38 30 00

Intressant för dig