Om valpköparen ångrar sig

Trots research och förberedelser händer det att valpköpare av olika anledningar ångrar sitt valpköp eller inte kan behålla hunden. Vad finns det för alternativ i situationer som dessa? Vad har du för rättigheter och skyldigheter, som uppfödare? Och vad är viktigt att tänka på om du ska köpa tillbaka en hund?

Arbeta förebyggande

Svelandprofilen Elisabeth Rhodin har fött upp hundar sedan 1962 och driver Örnbergets kennel tillsammans med sin dotter Jill. Med sina många år i branschen har hon erfarenhet av det mesta inom hunduppfödning och delar i denna artikel med sig av några goda råd.

- Det viktigaste när man säljer valpar är att ha en god relation med valpköparen och alltid försöka hjälpa till om det är något. Var generös redan i ett tidigt skede, så brukar det sluta på ett bra sätt för alla inblandade, säger Elisabeth.

- Till att börja med är det viktigt att arbeta förebyggande, för att undvika att hamna i ett läge där hunden återigen behöver ett nytt hem. Vad är köparnas planer, hur ser deras framtid ut? Hur bor de? Säljer du en hund som motsvarar deras förväntningar och livsstil? Även om allt kan hända, trots att båda parter är seriösa, är det viktigt att du gör ordentlig research kring om valpköparen verkligen är rätt för hunden.

Vad gör jag om valpköparen ångrar sig efter köpet?

Som uppfödare har du ingen juridisk skyldighet att köpa tillbaka eller hjälpa till att sälja vidare en valp, om en köpare ångrar sig. Trots det brukar de flesta uppfödare hjälpa till att hitta ett nytt hem åt valpen, för att se till att valpen får ett bra hem där den blir väl omhändertagen.

Uppfödare kan inte ha som krav att köparen lämnar/säljer tillbaka hunden till kenneln, om hen inte är nöjd med hunden eller av andra anledningar har ångrat sig. Däremot kan uppfödaren vara tydlig vid försäljningen, med att man har det som önskemål.

Att tänka på när man köper tillbaka en valp eller vuxen hund

  • SKK:s köpeavtal är ett bra stöd. Om man är medlem i Svenska Kennelklubben använder man sig av deras köpeavtal när man säljer valpar. På baksidan av köpeavtalet finns rekommendationer för eventuellt återköp, vilket är ett bra stöd i dessa situationer. Om köpare och säljare inte kommer överens om storleken på återbetalningen, rekommenderar SKK vilka procentsatser som kan vara rimliga beroende på hur lång tid som gått sedan köpet.

    På baksidan av köpeavtalet finns bland annat även riktlinjer för parternas ansvar om det är något fel på hunden och vad som gäller vid avbeställning innan köpet är genomfört.
  • Perioden som du är ersättningsskyldig för dolda fel börjar om, när du säljer en valp du köpt tillbaka. Du som säljare är skyldig att ersätta ett dolt fel som upptäcks inom tre år från leveransdagen, men som längst tills att hunden når fyra års ålder, oavsett om du har en Dolda fel-försäkring eller inte.

  • Kostnader för att hålla valpen. Tänk på att du som uppfödare kanske behöver ha hunden boende hos dig under en lite längre period, om du inte har för avsikt att behålla den. Då kan ni komma överens om att dra av en summa från återbetalningen, för vad det kommer att kosta för dig att hålla den.

  • Tillåter din situation att du köper tillbaka valpen? Har du tid och möjlighet att ta hand om en valp? Bor du så pass stort att det går att ta in en hund extra, utan att det påverkar hunden i fråga, eller dina andra hundar negativt? Uppfödare har väldigt olika levnads- och boendesituationer, där det för en del blir oerhört problematiskt med ytterligare en hund, medan det för vissa funkar utan problem.

Det finns många saker att tänka på i ett läge som detta. Är du osäker för vad som gäller för just din situation, eller vad du bör tänka på? Kontakta ditt ombud eller Svelands uppfödarhotline, så får du hjälp att reda ut eventuella frågetecken.

Omplacering av valp eller vuxen hund, direkt från köparen

Även om du inte har möjlighet att ta hem hunden till din kennel, kan du hjälpa den första köparen att hitta en ny köpare.

  • Hunden slipper flera flyttar, som riskerar att stressa den. Mindre valpar som bara varit borta i några dagar blir mindre påverkade av ytterligare en flytt, än en vuxen hund. Men det är alltid bra att utsätta hunden för så lite stress som möjligt.

  • Du har ett bättre kontaktnät och kan undvika oseriösa köpare. Du har troligtvis ett kontaktnät med intresserade valpköpare, alternativt känner du till var man kan annonsera ut valpen på seriösa säljplatser. Dessutom är du troligtvis mer erfaren och kapabel att avgöra vem som är lämplig att ta över hunden, än vad köparen är.

  • Informera valpköparen om att det är köplagen, inte konsumentköplagen, som gäller vid försäljning mellan privatpersoner. Köplagen är inte tvingande, vilket innebär att den första valpköparen och den nya köparen kan göra en överenskommelse, som gäller över lagen. Enligt lag finns ingen ångerrätt vid köp mellan privatpersoner. För att det ska finnas ångerrätt måste säljaren och köparen ha kommit överens om det innan köpet. 

Du som uppfödare kan välja att vara så pass behjälplig att du köper tillbaka valpen på papper, och i sin tur säljer vidare den till den nya köparen. Den nya köparen får ett bättre skydd, och du blir ansvarig för dolda fel hos valpen, vilket du troligtvis har en försäkring för.

Dina rättigheter och skyldigheter som uppfödare

I april 2015 lanserade SKK nya avtal, där återköpsklausulen är borttagen. Köparen har inte längre någon rättighet att lämna tillbaka en valp. Däremot finns det förstås inget som hindrar säljare och köpare från att komma överens om ett eventuellt återköp.

Det finns inga juridiska rättigheter och skyldigheter att förhålla sig till om den nya ägaren ångrat sitt köp, utan att det är något fel på hunden. Däremot finns det lagar att förhålla sig till, om det är något fel på hunden du sålt. Frågor som dessa rör konsumentköplagen. För din egen skull bör du som uppfödare vara påläst kring konsumentköplagen, för att ha koll på dina rättigheter och skyldigheter.

Ta del av Svelands webbinar ”Hur påverkar den nya konsumentköplagen dig som uppfödare”, med Terese Holmquist, jurist med inriktning mot försäkrings- och avtalsrätt:

Kontakta oss om du har några frågor!

Du kan även ringa oss

046-276 92 00

Sveland Flockförsäkring